ابداع زیست چاپگر سه بعدی جهت چاپ بافت مصنوعی به رهبری دانشمند ایرانی

ابداع زیست چاپگر سه بعدی جهت چاپ بافت مصنوعی به رهبری دانشمند ایرانی
باتوجه به پیشرفت‌های وسیع در زمینه چاپ خصوصا در مورد چاپ سه بعدی که امروزه صحبت‌ها از آن بسیار است محققان آمریکایی به رهبری محقق ایرانی موفق به ابداع چاپگری با قابلیت چاپ اندام مصنوعی گردید.

محققان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس در حرکتی که می‌تواند روزی به پیوند اندام مصنوعی و درمان‌های پیشرفته بازسازی بافت منجر شود، به رهبری علی خادم حسینی، مهندس زیست‌پزشکی این دانشگاه، یک تکنیک جدید برای چاپ بافت‌های پیچیده بیولوژیکی با استفاده از مواد مختلف را توسعه داده‌اند.
زیست‌چاپگر طراحی شده توسط علی خادم‌حسینی مبتنی بر این تکنیک است
این زیست‌چاپگر دارای ورودی‌های چندگانه است، بنابراین می‌تواند با بیش از یک ماده حاوی سلول در یک زمان چاپ کند.
این چاپگر همچنین دارای یک آینه میکروسکوپی دیجیتالی ساخته شده از مجموعه‌ای از یک میلیون آینه است که مستقل از یکدیگر حرکت می‌کنند.

طبق گفته دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، در این آینه‌های خودکار یک الگو برای هر لایه که در حال چاپ است و در حالی که نور، ژل را شکل می‌دهد، ایجاد شده است. در حال حاضر، چاپگر از چهار “جوهر زیستی” استفاده می‌کند، اما این تعداد را می‌توان گسترش داد.

تاکنون، این چاپگر برای ایجاد اشکال ساده، شبیه‌سازی ۳ بعدی بافت عضلانی و بافت‌های هم‌بندی عضله با اسکلت و همچنین تومورهای جعلی همراه با عروق خونی استفاده شده است. علاوه بر این، بافت‌های تولید شده در بدن موش‌ها کار گذاشته شده و بدن موش‌ آنها را پس نزده است.

خادم‌حسینی همچنین از سال ۲۰۰۷ تاکنون قریب به ۷۰ جایزه و تقدیرنامه مهم علمی دریافت کرده است. پروفسور علی خادم‌حسینی در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از طرف موسسه معتبر رسانه‌های گروهی کانادا موسوم به “Thomson Reuters” به ​​عنوان یکی از تاثیرگذارترین ذهن‌ها در جهان انتخاب شده است.

امیدواریم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code