بخند اما توجه کن- نگاهی به مقوله طنز در تبلیغات
بخند اما توجه کن
بررسی محتوایی و بصری تبلیغات خلاق
خیلی از کمپینها و یا سلسله های تبلیغاتی به یاد ماندنی، حول محور طنز و شوخی با مخاطب طراحی و تولید شده اند. تبلیغ کنندگان، این سیاست را برای جذب بیشتر مشتری و توجه بیشتر آنها به کار میگیرند.در تبلیغات روز دنیا نکته ای که به خوبی مشاهده میشود این است که دیگر زمان معرفی محصول و مزایای آن در قالبی ساده و با زبانی ساده نیست.دنیای تبلیغات بزرگتر شده،برندها و محصولات رقابت گسترده تری با هم دارند و در این زمان دیگر یک تبلییغ ساده با زبانی عامه پسند نمیتواند تاثیری در فروش یک محصول و معرفی آن داشته باشد.کلید موفقیت در تبلیغات اطمینان از این مساله است که شوخی و در قالب بصری،شوک تصویری مورد نظر به جا باشد و متناسب و درخور محصول و حتی خود مشتری باشد. به همین خاطر در این زمینه توازن میان خلاقیت و نقطه مقابلش، میتواند کاملا کاربردی و مفید باشد. بهترین شیوهی تبلیغ و بهترین نحوهی استفاده از طنز در تبلیغ اینگونه است که مشتری را حداقل برای لحظهای هم که شده به فکر برد.شکلات، غذا و عروسکها نمونههایی هستند که توانسته اند با به کارگیری خلاقیت با چاشنی طنز در کمپین های تبلیغاتیشان به فروش بیشتر و سود بیشتری برسند.
۱ شرکت مشهور پستی FedEx سالهای زیادی است که قدمی بزرگی در تغییر نحوه ی تبلیغات خود صورت داده است. طراحان تبلیغات این شرکت تلاش میکنند با ساده ترین المان ها امنیت و سرعت را در انتقال و پست این شرکت نشان دهند.این شرکت هر چند وقت یکبار یک کمپین جدید را در برنامه ی تبلیغاتی اش میگنجاند و آن را به صورت گسترده معرفی میکند. شعار FedEx ، “همیشه اول” به خوبی در این تبلیغ و تبلیغ های دیگر این شرکت مورد نظر بوده است.
۲ فولکس واگن جزو شاخصترینها در استفاده ی کمپین های تبلیغاتی خلاقانه برای محصولاتش است و همواره این نوگرا بودن و منحصر به فرد بودن در تمام تبلیغات آنها دیده شده است. تبلیغات این شرکت به عقیدهی فران زوم که مقالهای تحت عنوان “هویت سازی تبلیغات فولکس واگن” دارد، تبلیغاتی با نمک و سرگرم کننده هستند، نکات ظریفی در خود دارند و همچنین به خوبی طراحی و دیزاین شده اند.
۳ با وجود عناصر کم در تصویر، تبلیغ شرکت Otrivin پر از خلاقیت است، مانند کاریکاتور و کارتون که در آن طراح با تغییر نحوهی استفادهی عناصر و یا تغییر مکان آنها میتواند سوژه خلق کند،اینجا هم این شیوه به خوبی به کار گرفته شده است.همین مساله نشان میدهد که میتوان از سوژههای کاریکاتور هم اگر بجا باشد استفاده کرد و نتیجهی آن هم مانند این نمونه درخشان خواهد بود.
۴ در معرفی استفادهی مناسب از تصویرسازی در یک تبلیغ،بهتر است نگاهی به تبلیغ شبکه comedy central بیاندازیم. ایده بسیار ساده اما به جاست و همچنین بسیار کار آمد بوده است. افراد خانواده آنقدر غرق در تماشای تلویزیون و خنده شدهاند که ترجیح میدهند آب خانه شان را ببرد ولی از پای تلویزیون بلند نشوند.
۵ یکی از مسائل حائز اهمیت، مسالهی ماندگاری تبلیغ در ذهن مخاطب است. کافی است تا تصویر و یا سوژهی تبلیغ در ذهن مخاطب حک شود،در آن صورت هم طراح و هم ایدهپرداز به هدف خود رسیده است.
۶ “ما به کمک شما می آییم.” شعار تبلیغ بخش کمک رسانی تلفنی شهرداری به افراد سالمند است که شوخی آن با محوریت بزرگ تر نشان داده شدن مشکلات در افراد کهنسال می چرخد.اطلاعات تماس شامل شماره تلفن و آدرس و همچنین لوگو بسیار کوچک تر در پایین صفحه جا گرفته است.
۷ تاثیر تصویرسازی را هم می توان در این دو نمونه مشاهده کرد، محصول با یک تصویرسازی قوی که جای هیچ حرفی را باقی نگذاشته معرفی شده است،طوری که مخاطب حتی دوست دارد تصویرسازی این تبلیغ را قاب کرده و در اتاقش آویزان کند.
۸ پینوکیو دیگر میانسال شده و با خیال آسوده قهوه مینوشد و کتاب میخواند. مخاطب که این تصویر را میبیند به فکر میرود و با چرخش چشمانش به سطل کوچکی در پایین تصویر سمت راست بر میخورد :”مقاومت ثابت و دیرپا”.
محمدحسین توکلی
خیلی ممنون ولی کاش مفصل تر بود. نمونه های دیگرو از کجا می تونیم پیدا کنیم؟
ممنون از نظرتون، ما در مقالات بعدی حتما به نمونه های دیگر هم اشاره میکنیم.
اگر ممکنه از نمونه های ایرانی هم مثال بزنید.
ممنون از مطالب خوبتون
سپاس