بخند اما توجه کن- نگاهی به مقوله طنز در تبلیغات

بخند اما توجه کن

بررسی محتوایی و بصری تبلیغات خلاق

محصول با یک تصویرسازی قوی که جای هیچ حرفی را باقی نگذاشته

تبلیغ با یک تصویرسازی قوی که جای هیچ حرفی را باقی نگذاشته

خیلی از کمپین­ها و یا سلسله ­های تبلیغاتی به یاد ماندنی، حول محور طنز و شوخی با مخاطب طراحی و تولید شده اند. تبلیغ کنندگان، این سیاست را برای جذب بیشتر مشتری و توجه بیشتر آن­ها به کار می­گیرند.در تبلیغات روز دنیا نکته ای که به خوبی مشاهده می­شود این است که دیگر زمان معرفی محصول و مزایای آن در قالبی ساده و با زبانی ساده نیست.دنیای تبلیغات بزرگتر شده،برندها و محصولات رقابت گسترده تری با هم دارند و در این زمان دیگر یک تبلییغ ساده با زبانی عامه پسند نمی­تواند تاثیری در فروش یک محصول و معرفی آن داشته باشد.کلید موفقیت در تبلیغات اطمینان از این مساله است که شوخی و در قالب بصری،شوک تصویری مورد نظر به جا باشد و متناسب و درخور محصول و حتی خود مشتری باشد. به همین خاطر در این زمینه توازن میان خلاقیت و نقطه مقابلش، می­تواند کاملا کاربردی و مفید باشد. بهترین شیوه­ی تبلیغ و بهترین نحوه­ی استفاده از طنز در تبلیغ اینگونه است که مشتری را حداقل برای لحظه­ای هم که شده به فکر برد.شکلات، غذا و عروسک­ها نمونه­هایی هستند که توانسته اند با به کارگیری خلاقیت با چاشنی طنز در کمپین های تبلیغاتی­شان به فروش بیشتر و سود بیشتری برسند.

 

۱ شرکت مشهور پستی FedEx سال­های زیادی است که قدمی بزرگی در تغییر نحوه­ ی تبلیغات خود صورت داده است. طراحان تبلیغات این شرکت تلاش می­کنند با ساده ترین المان ها امنیت و سرعت را در انتقال و پست این شرکت نشان دهند.این شرکت هر چند وقت یکبار یک کمپین جدید را در برنامه­ ی تبلیغاتی اش می­گنجاند و آن را به صورت گسترده معرفی می­کند. شعار FedEx ، “همیشه اول” به خوبی در این تبلیغ و تبلیغ­ های دیگر این شرکت مورد نظر بوده است.

۲ فولکس واگن جزو شاخص­ترین­ها در استفاده­ ی کمپین­ های تبلیغاتی خلاقانه برای محصولاتش است و همواره این نوگرا بودن و منحصر به فرد بودن در تمام تبلیغات آن­ها دیده شده است. تبلیغات این شرکت به عقیده­ی فران زوم که مقاله­ای تحت عنوان “هویت سازی تبلیغات فولکس واگن” دارد، تبلیغاتی با نمک و سرگرم کننده هستند، نکات ظریفی در خود دارند و همچنین به خوبی طراحی و دیزاین شده اند.

۳ با وجود عناصر کم در تصویر، تبلیغ شرکت Otrivin  پر از خلاقیت است، مانند کاریکاتور و کارتون که در آن طراح با تغییر نحوه­ی استفاده­ی عناصر و یا تغییر مکان آن­ها می­تواند سوژه خلق کند،اینجا هم این شیوه به خوبی به کار گرفته شده است.همین مساله نشان می­دهد که می­توان از سوژه­های کاریکاتور هم اگر بجا باشد استفاده کرد و نتیجه­ی آن هم مانند این نمونه درخشان خواهد بود.

۴ در معرفی استفاده­ی مناسب از تصویرسازی در یک تبلیغ،بهتر است نگاهی به تبلیغ شبکه comedy central بیاندازیم. ایده بسیار ساده اما به جاست و همچنین بسیار کار آمد بوده است. افراد خانواده آنقدر غرق در تماشای تلویزیون و خنده شده­اند که ترجیح می­دهند آب خانه­ شان را ببرد ولی از پای تلویزیون بلند نشوند.

۵ یکی از مسائل حائز اهمیت، مساله­ی ماندگاری تبلیغ در ذهن مخاطب است. کافی است تا تصویر و یا سوژه­ی تبلیغ در ذهن مخاطب حک شود،در آن صورت هم طراح و هم ایده­پرداز به هدف خود رسیده است.

۶ “ما به کمک شما می آییم.” شعار تبلیغ بخش کمک رسانی تلفنی شهرداری به افراد سالمند است که شوخی آن با محوریت بزرگ تر نشان داده شدن مشکلات در افراد کهنسال می چرخد.اطلاعات تماس شامل شماره تلفن و آدرس و همچنین لوگو بسیار کوچک تر در پایین صفحه جا گرفته است.

۷ تاثیر تصویرسازی را هم می توان در این دو نمونه مشاهده کرد، محصول با یک تصویرسازی قوی که جای هیچ حرفی را باقی نگذاشته معرفی شده است،طوری که مخاطب حتی دوست دارد تصویرسازی این تبلیغ را قاب کرده و در اتاقش آویزان کند.

۸ پینوکیو دیگر میانسال شده و با خیال آسوده قهوه می­نوشد و کتاب می­خواند. مخاطب که این تصویر را می­بیند به فکر می­رود و با چرخش چشمانش به سطل کوچکی در پایین تصویر سمت راست بر می­خورد :”مقاومت ثابت و دیرپا”.

محمدحسین توکلی

4 پاسخ
  1. نگار هیرمندی
    نگار هیرمندی گفته:

    خیلی ممنون ولی کاش مفصل تر بود. نمونه های دیگرو از کجا می تونیم پیدا کنیم؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت گفته:

      ممنون از نظرتون، ما در مقالات بعدی حتما به نمونه های دیگر هم اشاره میکنیم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code