رنگ-ساختنی-۰۱-۰۱

رنگ ساختگی چیست؟

 

 

رنگ ساختگی چیست؟

طراحی «دورنگ» یعنی چه؟

چگونه یک فایل طراحی یا یک عکس را دورنگ کنیم؟

آیا هزینه های چاپ کم می‌شود؟

کیفیت چطور؟ با دورنگ کردن طرح چاپی کیفیت بهتر می‌شود یا خیر؟

علی اشرفی : کارشناس چاپ

 

پرسش‌های بالا را زیاد شنیده‌ام، از هنرجوها، مشتری‌ها و همکاران صنعت چاپ.

اجازه بدهید موضوع رو از اینجا شروع کنم. هرچیزی که در طبیعت می‌بینید، «تقریبا» با چهار رنگ اصلی قابل چاپ است. مثلا درختها، دریا، ماشین‌ها، صورت آدم‌ها و خیلی چیزهای دیگر.

offset-print

چهاررنگ اصلی چاپ اینهاست:


یک: سایان (یعنی آبی آسمانی روشن)

دو: ماژنتا (سرخابی)

سه: یلـــو (زرد)

چهار: بِلَک (سیاه)

و از دوران مدرسه به خاطر داریم که مثلاً برای ساختن رنگ سبز، باید (سایان) و (یـلـو) یعنی آبی و زرد را با هم ترکیب کنیم. و هرچه در این ترکیب سهم رنگ زرد بیشتر باشد، نتیجه سبز روشنتری خواهد بود و هرچه سهم آبی بیشتر باشد، رنگ سبز تیره‌تری به دست خواهد آمد.

سوال اینجاست: چرا وقتی به طراح می‌گویم آرم شرکت من، طلایی‌رنگ باشد، نتیجه‌اش در محصول چاپ شده، یا نارنجی می‌شود، یا زرد، یا حتی سبز کمرنگ! اینها هیچکدام طلایی نیست!

همه ما می‌دونیم که رنگ صدفی ماشین‌های لوکس، برق انگشتر طلا، جلای ظروف نقره، فقط وقتی معنا پیدا می‌کنه که در یک عکس واقعی، خود آن اشیاء را ببینیم، مثلا انگشتر طلا را ببینیم، و آنوقت می‌دانیم که رنگ آن، «طلایی» است.

و حالا مسأله این است که اگر بخاهیم نوشته‌ای طلایی باشد، یا یک قرمز لاکی، یا فیروزه‌ای خیلی کمیاب، یا رنگ بنفش خیلی مخصوصی که فقط و فقط در پرچم یکی از کشورها دیده می‌شود، باید چه کار کنیم؟

جواب: شما باید از یک «رنگ ساختگی» استفاده کنید.

رنگ ساختگی یعنی چه؟

رنگی غیر از چهار رنگ اصلی چاپ که به دو صورت ساخته می‌شود: کارخانه‌ای/چاپخانه‌ای

الف) کارخانه‌ی رنگ‌سازی آن را تولید می‌کند و روی آن یک اسم می‌گذارد: مثلاً قرمزوینستونی / زرد لوفت‌هانزا / پرشین بلو (آبی ایرانی) / نارنجی پرتغالی / کاکائویی / زرد آفتابگردان / قرمز آجری / یا هر اسم دیگری . . . !

ب) در چاپخانه ساخته می‌شود، یعنی شما به ‌عنوان طراح، یک نمونه رنگ به چاپچی می‌دهید، سپس او براساس تجربه و فرمول‌های از پیش آماده و همچنین مقدار الهام و شهود عرفانی (!)، تعدادی قوطی رنگ را باز می‌کند و مقداری از هر کدام را داخل یک سطل می‌ریزد و همه را با هم قاطی می‌کند، نهایتا مقداری از این رنگ را روی کاغذ می‌مالد و از شما می‌پرسد: «خوبه؟؟»

آنوقت این شما هستید که می‌توانید روی این رنگ یک اسم بگذارید:

مثلا به آن بگویید: سبز سیدی / سبز پرچم ایران / قرمز پرسپولیسی / سبز شهرداری / نسکافه‌ای / بنفش / صورتی / نارنجی / پرتغالی / لیمویی / و . . .

دقت کنید!

اسمی که کارخانه روی رنگ می‌گذارد، مهم نیست! بلکه کـُـد آن رنگ مهم است.

اسمی هم که شما روی رنگ می‌گذارید، مهم نیست! بلکه اجزای ترکیب آن مهم است.

pantone-swatch-book1-425x275

پنتون چیست؟

یکی از مهمترین رنگ‌سازهای دنیاست. محصولات گسترده‌ای دارد و یک دفترچه رنگ گرانقیمت که معمولاً طراح‌ها و چاپخانه‌ها یکی از آن دارند. تقریبا این شکلی است:

دفترچه رنگ پنتون به چه درد می‌خورد؟

همانطور که گفتیم، اسم رنگ‌ها، اهمیت ندارد! و حتما با من موافقید که مردم دنیا (مخصوصا مردها!!) بین رنگ نارنگی، پرتغال، نارنج و گریپ‌فروت، تفاوتی قائل نیستند، بنابراین، با تعدادی «کــد رنگ»، اختلاف در این مورد را به حداقل می‌رسانیم.

به این ترتیب که سفارش‌دهنده (مثلاً مشتری)، از روی دفترچه رنگی که دارد (مثلاً دفترچه رنگ شرکت پنتون)، «کـد رنگ» موردنظرش را پیدا می‌کند و به سفارش گیرنده (مثلاً طراح همکار، یا چاپخانه) می‌گوید: در سربرگی که سفارش داده‌ام، نام شرکت با رنگ (۳۰۲۲) و آرم شرکت با رنگ (۲۲۱۶) پنتون چاپ شود. علاوه بر این، نوشته‌ها و آدرس شرکت هم با رنگ مشکی چاپ شود.

spot-colors

خب! اینطوری دعواها به حداقل می‌رسد! چون ممکن است اگر من این شیء (*) را سبز بنامم، مخاطب من متوجه نشود که منظور، سبز چمنی است؟ سبز زیتونی است؟ سبز سدری است یا . . .

علی اشرفی : کارشناس چاپ

ـ ـ ـ دنباله‌ی این مطلب: چگونه یک فایل «دورنگ» را برای چاپ بفرستیم؟ ـ ـ ـ

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

}