ویژگی های پوستر تبلیغاتی

پوستر تبلیغاتی می ‌تواند در جامعه موقعیت مناسب و ممتازی برای طراح به وجود بیاورد. چرا که گستره مخاطبانش در جامعه خیلی بیشتر است. یعنی در یک پوستر تبلیغاتی با تعداد زیادی مخاطب سر و کار داریم و ارتباط پیدا می‌کنیم.

پوستر تبلیغاتی کوکاکولا

پوستر تبلیغاتی کوکاکولا

این فرصت مناسبی است که بتوانیم فرهنگ ‌سازی کنیم. به اصطلاح ارتقا سواد بصری جامعه را که برای طراحان گرافیک یک تعهد محسوب می ‌شود، در بخش کارهای تبلیغاتی بهتر می ‌شود عمل کرد. چون در کارهای فرهنگی ممکن است مخاطبان خاص داشته باشیم، اما یک پوستر تبلیغاتی مصرف روزانه دارد. هزاران نفر که با آن سر و کار پیدا می ‌کنند. این چیزی است که کمتر به آن پرداخته‌ایم.

برای اینکه سفارش‌ دهنده‌های ما در بخش‌های بزرگ اقتصادی، برایش اهمیت قائل نیست و به عواقبش واقف نیست. کمتر می ‌دانند که در این موقعیت چقدر می ‌توانند فرهنگ ‌ساز باشند. بنابراین بخش تبلیغات از لحاظ فرهنگ ‌سازی با اهمیت است، یعنی یک پوستر تبلیغاتی به شرطی که درست کار شده باشد می ‌تواند اثر فرهنگی مناسبی داشته باشد.


پوستر سینمایی

در مورد پوسترهای سینمایی، با دیدگاه های مختلفی مواجه ایم. دیدگاه کارگردان، تهیه‌کننده و دیدگاه طراح گرافیک. هر کدام با هدف خاصی که در پیش دارند به این موضوع نگاه کردند. در لهستان برای تولیدات سینمایی که وارد کشورشان می ‌شد، قانونی را وضع کردند، آن هم اینکه مواد تبلیغاتی ‌اش را خودشان طراحی کنند که این منجر شد به تولید کارهای خوب. به همین خاطر هر فیلمی که از آمریکا می ‌آمد‌، یک طراح لهستانی برایش پوستر طراحی می ‌کرد. حتی فیلم‌های سطحی. البته یک تهیه‌کننده خوب همیشه به طراحان موفق و مطرح اجازه فعالیت می ‌دهد.

مثلا کسی مثل سائول باس که تیتراژ کار می ‌کند به دعوت یک تهیه‌کننده می ‌آید و بعد یک مرتبه تیتراژ را دگرگون می ‌کند و از یک شناسنامه خیلی ساده به یک بخش جدانشدنی از فیلم تبدیل می ‌شود. حتی کارش در موفقیت یک فیلم سهیم شود. اما در سرجمع قضیه، پوستر سینمایی باید بتواند حق مطلب را ادا کند. از لحاظ اینکه درست و صحیح به بیننده‌اش آگاهی بدهد.

اما الان می ‌بینیم که اکثرا با استفاده از عکس یک هنر پیشه می ‌خواهند توجه‌ها را به طرف فیلم جلب کنند. اینها به فیلم ضربه می زند و اعتماد را از بین می ‌برد. پوستر سینمایی موقعیت خوبی است تا طراح بتواند محتوای فیلم را با بیان بسیار ساده و رسا به بیننده منتقل کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code